
Jeg skriver løbende læserbreve i Herning Folkeblad. De seneste kan du læse herunder.
Fællesskaber findes i mange størrelser – og vi har brug for dem alle
11. juni 2025
I sidste uge var der byfest i Sinding-Ørre. Æ Sinding Daw varer en hel uge og er en tilbagevendende begivenhed, hvor vores lille landsbysamfund endnu engang viste sit helt særlige sammenhold. Masser af frivillige, børn og voksne, naboer og tilflyttere – alle var med til at gøre byfesten til noget helt særligt.
Lørdag deltog jeg i Musik i Lunden i Vildbjerg – både som gæst og som frivillig bag baren. En helt anden slags begivenhed – men med det samme stærke træk: fællesskab. 3.500 mennesker, høj stemning, og en kæmpe indsats fra frivillige og foreninger. Det var fællesskab i stor skala.
De to oplevelser fik mig til at tænke på, hvor mange forskellige fællesskaber vi hver især er en del af. Jeg bor selv i et af kommunens mindre landsbysamfund. Andre bor i et boligområde, et rækkehuskvarter eller midt i en større by. Og alle steder findes der netværk og fællesskaber – hvis vi vælger at tage del i dem.
Men vi hører ikke kun til ét sted. Mange af os er også en del af en centerby som Aulum, Vildbjerg eller Sunds – eller en omegnsby som Tjørring, Snejbjerg eller Lind. Det er steder, hvor vi handler, arbejder, går til fritidsaktiviteter og møder hinanden. Og oven over det hele har vi Herning – en driftig by, et kulturelt og erhvervsmæssigt lokomotiv, og ikke mindst vores allesammens by.
Et godt eksempel på fællesskab i endnu større skala fik vi, da Herning var vært for VM i ishockey. Hele byen summede af liv og begejstring. Det var ikke bare en sportsbegivenhed – det var en folkefest. Og det blev kun muligt takket være en lang række engagerede borgere, frivillige og medarbejdere, der alle trak i samme retning.
Når vi investerer i fællesskaber – store som små – investerer vi i noget, der rækker ud over os selv. Vi skaber liv, trivsel og sammenhæng. Derfor skal vi passe på dem. Bakke op, engagere os, give plads og styrke de rammer, der gør det muligt.
Uanset om det er en byfest i en lille landsby, en folkefest med musik midt i en centerby – eller en verdensbegivenhed midt i Herning – så viser det, hvad vi kan, når vi står sammen.
Cykelstien er mere end en lokal gevinst
30. maj 2025
Der var regn i luften, men højt humør på jorden, da vi forleden indviede cykelstien nord for Tjørring. Det blev en rigtig festdag med cyklister i alle aldre – fra Team Herning, Tjørring Cykelmotion, Herning Cyklistforbund og mange engagerede borgere fra Sinding-Ørre og omegn. Tak til alle jer, der mødte op og var med til at fejre, at stien nu er færdig – og allerede bliver brugt.
Men cykelstien er mere end en lokal gevinst. Den er et konkret eksempel på det, vi politisk arbejder for i Herning Kommunes cykelhandlingsplan: Et sammenhængende og sikkert hovedrutenet, der gør det muligt at cykle på tværs af hele kommunen – trygt, effektivt og uden at skulle ud på farlige strækninger med tung trafik.
Det er vigtigt for os, der tror på, at cyklen skal være et reelt alternativ til bilen. Ikke bare for motionister, men for børn og unge på vej til skole, for pendlere og for alle, der gerne vil bevæge sig mere i hverdagen. Det kræver, at vi binder tingene sammen – ikke kun internt i byerne, men også mellem landsbyer, centerbyer og Herning som hovedby.
Men det er også vigtigt at sige det, som det er: Cykelstier er dyre. De kræver både anlægsmidler, jord og planlægning. Derfor skal vi prioritere klogt. Vi skal bruge pengene der, hvor cykelstierne gør størst forskel – både for sikkerheden og for sammenhængen i det samlede net.
Cykelstien ved Tjørring er et rigtig godt eksempel. Med den nye forbindelse kan man nu cykle direkte hele vejen fra Aulum, ad rolige og mindre trafikerede veje, gennem Sinding og ud til Trehøjevej – hvor den nye cykelsti sikrer det farlige stykke ind mod Tjørring. Og fra Tjørring møder man det eksisterende cykelstinet, som fører hele vejen ind til Herning. Dermed har vi skabt en direkte cykelforbindelse fra Aulum til Herning – tryg og sammenhængende.
Vi skal ikke bare tænke cykling som noget, man gør for sig selv. Det er også noget, der styrker fællesskabet, sundheden og klimaet. Når børn får lov at cykle selv, giver det frihed og erfaring. Når voksne vælger cyklen til arbejde, skaber det bevægelse – både fysisk og mentalt.
Cykelstien ved Tjørring er et godt skridt i den rigtige retning. Den viser, at det kan lade sig gøre. Det har krævet vedholdenhed og flere runder i budgettet, men nu står stien færdig – og cyklisterne er allerede i gang.
Nu skal vi videre. For der er stadig mange forbindelser, der mangler. Og mange gode mennesker, der gerne vil cykle, hvis vi skaber mulighederne.
Stor opbakning lover godt for den grønne trepart
2. maj 2025
Der har været stor interesse for de tre lodsejermøder, Herning Kommune har holdt i samarbejde med Herning-Ikast Landboforening og Familielandbruget VEST-Jylland.
Cirka 600 lodsejere har deltaget i møderne – det er både imponerende og opløftende.
Arbejdet med den grønne trepart og omlægningsplanen for vores arealer er en stor og kompleks opgave.
Inden udgangen af 2025 skal Herning Kommune have en plan klar. Det er ikke en færdig løsningsplan, men et mulighedskatalog over de områder, hvor der kan ske udtagning, etableres vådområder eller ske anden form for omlægning. I Herning Kommune forventer vi, at det samlet set kan betyde omlægning eller udtagning af omkring 10.000 hektar. Det siger noget om opgavens omfang – og nødvendigheden af at vi lykkes i fællesskab.
Derefter kommer den afgørende opgave: At få sat gang i de konkrete projekter – og sikre, at flest mulige bliver ført ud i livet, så vi når de nationale mål. Det kan kun lade sig gøre i tæt samarbejde med dem, der ejer og bruger jorden.
Derfor var det også positivt at opleve, hvordan møderne var præget af engagement, gode spørgsmål og konkret dialog. Jo tidligere lodsejerne engagerer sig, jo bedre mulighed har de også for at påvirke, hvordan projekterne udformes – og for selv at byde ind med, hvor man ser muligheder for fælles løsninger.
Jo flere kollektive projekter, vi får i gang – for eksempel udtagning af lavbund og etablering af vådområder – jo mindre behov vil der være for generel regulering senere. Hvis vi ikke når i mål, risikerer vi netop flere restriktioner og markregulering. Derfor er det så vigtigt, at vi lykkes.
Som landmænd har vi en stor interesse i, at udtagningen lykkes. Det er helt afgørende for, at vi fremover kan dyrke optimalt på de øvrige landbrugsjorder – uden yderligere restriktioner på kvælstof, braklægningskrav og lignende.
Her har kommunen også et stort ansvar. Vi skal være en aktiv medspiller og gøre vores til, at processerne forløber så hurtigt og smidigt som muligt – og at myndighedsarbejdet ikke bliver en unødig stopklods undervejs.
Hvis vi gør det klogt, kan det blive til gavn for både natur, klima og landbrug. Men det kræver, at vi fortsætter i samme gode spor – med samarbejde, faglighed og respekt for hinandens virkelighed.
Psykiatrien har ventet alt for længe – nu sker der endelig noget
22. april 2025
Det glæder mig utrolig meget, at der nu er lagt en ambitiøs 10-årsplan frem, som kan løfte psykiatrien på en måde, vi ikke har set før.
Det betyder noget, at vi nu ser en langsigtet plan, der blandt andet styrker de kommunale tilbud, nedbringer ventetider, giver bedre støtte til pårørende, og fokuserer på både udgående indsatser og rekruttering af dygtige medarbejdere. Det er den retning, vi har brug for.
I alt for mange år har psykiatrien haltet bagefter. Ventelisterne har været urimeligt lange, mennesker er blevet udskrevet før de var klar – og alt for mange er blevet genindlagt, fordi der ikke var den nødvendige støtte at komme hjem til.
Vi har set en uacceptabel ulighed i sundhed: Mennesker med psykisk sygdom har 10-15 år kortere levetid, blandt andet fordi de ikke får samme behandling for fysiske sygdomme som alle andre.
Det er både ulighed i sundhed – og uretfærdighed.
Derfor er det virkelig positivt, at der nu bliver taget ansvar – og at der ikke kun er tale om midlertidige puljer, men om permanente investeringer i psykiatrien. Helt konkret skal der årligt investeres 4,6 milliarder kroner ekstra – år efter år. Det giver ro og mulighed for at bygge noget op, der holder.
Fra min plads i både regionsråd og byråd glæder det mig, at regeringen nu for alvor har sat psykiatrien højt på den politiske dagsorden. Og som menneske, der ligesom mange andre har set psykisk sygdom tæt på, ved jeg, hvor meget det betyder for både den enkelte og de pårørende, at hjælpen er der, når man har brug for den.
Der er stadig meget at kæmpe for – men det her er et vigtigt skridt. Og det var også på tide.
Vores virksomheder er fundamentet for velfærden
10. marts 2025
BOSÆTNING Et stærkt erhvervsliv er grundlaget for vores velfærdssamfund. Derfor skal vi skabe de bedste rammer for at drive og udvikle virksomhed i Herning. Vi skal være en attraktiv kommune for virksomheder, iværksættere og medarbejdere.
En af de største udfordringer, vi står overfor, er manglen på arbejdskraft – både i det private og offentlige. For at tiltrække og fastholde medarbejdere skal vi sikre gode rammer for familieliv, boliger og fritidsmuligheder. Med den lave arbejdsløshed, vi oplever i dag, er vores internationale medarbejdere en vigtig og nødvendig ressource. De vil også være afgørende for fremtidens arbejdsmarked.
Når internationale medarbejdere flytter hertil, er det vigtigt, at de får mulighed for at lære sprog, forstå kulturen og blive en del af fællesskabet. Derfor glæder det mig, at vi på det seneste møde i Økonomi-, Erhvervs- og Uddannelsesudvalget kunne bakke op om en ansøgning fra Vildbjerg Erhvervsforening om kommunalt tilskud til projektet »Styrket tilknytning af internationale medarbejdere«.
Jeg har selv gennem mange år stiftet bekendtskab med utrolig mange dygtige unge mennesker i vores internationale team hjemme på vores landbrug. Det glæder mig, når de bliver en del af skolen, idrætslivet, og vi mødes til børnenes gymnastikopvisning osv. Lige præcis fællesskaber og frivilligt foreningsliv er en af tankerne bag det gode initiativ i Vildbjerg.
I Vildbjerg udgør internationale medarbejdere en stor andel af arbejdsstyrken. Virksomhederne i området har taget ansvar og finansierer selv et 16 ugers forløb med sprog- og kulturundervisning, hvor undervisningen kombineres med besøg i frivillige foreninger, butikker og andre fællesskaber. Dette gode initiativ gør det lettere for internationale medarbejdere at falde til og bidrage aktivt både på arbejdspladsen og i fritidslivets fællesskaber.
Med ansøgningen ønsker Vildbjerg Erhvervsforening at udbrede initiativet til endnu flere mindre virksomheder. Fra kommunens side giver det god mening at støtte dette som en prøvehandling, der kan give os erfaringer og forhåbentlig danne grundlag for lignende tiltag i hele kommunen. Udfordringen med arbejdskraft er ikke kun lokal – den vedrører hele vores kommune. Derfor skal vi lære af de gode eksempler og sikre, at Herning forbliver en attraktiv kommune for både virksomheder og medarbejdere.
Lad os fortsætte med at styrke vores erhvervsliv – for virksomhederne, medarbejderne og vores fælles velfærd.
Flere unge i busserne – vi forlænger ordningen
19. februar 2025
I Venstre har vi et klart mål: Det skal være lettere at komme rundt i hele Herning Kommune, også uden egen bil.
Derfor satte vi sammen med resten af Miljø-, infrastruktur – og naturudvalget i august 2024 gang i en forsøgsordning med gratis buskørsel på de kommunale lokalruter (de blå busser) og halv pris på bybusser for unge 16-26 år.
Nu har vi fået de første resultater – og de er virkelig positive! På de fem lokalruter med gratis buskørsel er passagertallet steget med gennemsnitligt 45 %. Samtidig ser vi en positiv stigning i antallet af solgte Ungdomskort og Herning UNG-kort, hvilket viser, at flere unge vælger kollektiv transport.
Derfor har vi i dag besluttet at forlænge ordningen frem til sommerferien 2026. Det betyder, at de nuværende vilkår fortsætter hele skoleåret 2025/26.
Forhåbentlig vil det få endnu flere til at bruge busserne, så vi kan styrke og bevare den kollektive trafik på sigt. Jo flere, der benytter tilbuddet, desto bedre kan vi udvikle servicen.
Flere i bussen og færre i bilen er naturligvis også godt for klimaet og miljøet. Når flere vælger den kollektive trafik, bidrager det til mindre trængsel på vejene og lavere CO₂-udledning. Derfor er vi glade for, at hele udvalget bakker op om beslutningen – og vi ser frem til at følge udviklingen.
Bedre mobilitet i hele Herning Kommune
9. september 2024
Herning Kommune er en geografisk stor kommune, og det skal være muligt at komme rundt – også hvis man ikke har egen bil.
Det gælder især de mange, som har brug for at komme til og fra ungdomsuddannelser, lægebesøg eller daglige indkøb.
I Venstre har vi, sammen med hele Miljø, infrastruktur og natur-udvalget, stort fokus på at sikre bedre mobilitet i hele kommunen.
Som et led i dette fokus indfører vi nu gratis buskørsel for alle på de kommunale lokalruter som en forsøgsordning.
Derudover vil unge op til 26 år kunne rejse til halv pris med bybusserne.
Vi er også glade for, at Region Midtjylland, som driver de regionale busser i vores kommune, ser meget positivt på vores tiltag, og derfor vil indføre halv pris på billetterne for unge op til 26 år på de regionale ruter, internt i Herning Kommune.
Forsøgsordningen på busdriften gælder fra 1. oktober og et halvt år frem. Inden forsøget kan træde i kraft, skal det godkendes på MidtTrafik’s bestyrelsesmøde 13. september. Vi har dog en klar forventning om, at forsøgsordningen bliver godkendt.
Vi håber, at det vil få flere til at vælge kollektiv transport. Jo flere, der bruger busserne, desto bedre kan vi bevare og forbedre serviceniveauet.
Vi erkender, at busforbindelserne ikke dækker alle behov, men hvor busnettet ikke når ud, er Flextur et oplagt supplement.
I Venstre prioriterer vi højt, at Flextur skal være tilgængeligt til en rimelig pris og udbredt i hele kommunen, så det er muligt at komme rundt. Både imellem landsbyer og centerbyer. Og indtil bybusnettet omkring og i Herning.
Med Flextur kan man bestille kørsel direkte fra sin bolig til en anden adresse eller til et knudepunkt, hvorfra man kan fortsætte med offentlig transport.
For eksempel er der etableret knudepunkter ved lægehusene, så man kan tage Flextur direkte til lægebesøg. Vi kan allerede se en stigende interesse for Flextur, men vi ønsker at informere endnu mere om denne mulighed og optimere servicen, hvis der viser sig behov.
Cyklen spiller også en vigtig rolle i vores vision om bedre mobilitet, og vi ønsker at skabe et netværk af sikre cykelveje og cykelstier, der binder hele kommunen sammen.
At cykle er ikke bare en effektiv transportform – det er også sundt og godt for både miljøet og folkesundheden.
Vi har netop i MIN-udvalget godkendt den nye cykelhandleplan 2024. Det har været vigtigt for os, at den blev til via den store medinddragelse og samarbejde, vi har haft med borgere, lokalråd og borgerforeninger, interesseorganisationer, herunder Cyklistforbundet m.fl..
Cykelhandlingsplanen er også vigtig for at kunne søge den statslige cykelpuljer, der kan bidrage til finansiering af nye cykelstier i Herning kommune.
Cykelstier er en dyr investering, og vi vil ikke kunne opfylde alle ønsker om cykelstier på den korte bane. Derfor er vores højeste prioritet at skabe sikre skolecykelruter, så vores børn og unge kan komme trygt til skole. Samtidig vil vi, hvor det er muligt, udfordre de gældende normer for cykelstiens bredde. Hvor der ikke færdes mange cyklister ad gangen, kan stierne gøres smallere, så vi kan få flest mulige kilometer cykelsti for pengene.
Når det kommer til belysning af cykelstier, mener vi, at det kun skal etableres dér, hvor der kan opstå utryghed – som i byområder, tunneller og lignende. Også her handler det om at sikre flest mulige kilometer cykelsti uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Vi håber, at disse tiltag kan forbedre mobiliteten og gøre det nemmere for alle at komme fra A til B – uanset om man er til bus, cykel eller Flextur.Skjul meddelelsesoversigt